Hoe lees je het overzicht vrije plaatsen? Dat leggen we uit met een voorbeeld.
In een school is er voor het 2de leerjaar een capaciteit van 20 plaatsen. Bij de start van de aanmeldingen zijn er nog 8 vrije plaatsen over. Daarvan zijn:
- 8 plaatsen voorbehouden voor voorrang Nederlandstalige ouder
- 2 plaatsen voorbehouden voor een ondervertegenwoordigde groep: in deze school is er voorrang niet-GOK
Op deze pagina krijg je een antwoord op een aantal veelgestelde vragen:

Wat is het verschil tussen capaciteit en vrije plaatsen?
De capaciteit is het totaal aantal plaatsen in een klas. De vrije plaatsen zijn het aantal plaatsen die nog niet ingenomen zijn op het moment dat het overzicht vrije plaatsen wordt gepubliceerd.
In het voorbeeld is er een capaciteit van 20 plaatsen en zijn er nog 8 vrije plaatsen bij de start van de aanmeldingen.
Waarom zijn er minder vrije plaatsen over?
Bij de start van de aanmeldingen zijn er al een aantal plaatsen ingenomen door ‘zittende leerlingen’:
- Leerlingen die al op school zitten
- Broers, zussen en kinderen van personeel die vooraf konden aanmelden en inschrijven
Terug naar het voorbeeld:
- In de klas zijn er 10 plaatsen ingenomen door leerlingen die nu in het 1ste leerjaar zitten en volgend jaar naar het 2de leerjaar gaan.
- Daarnaast werden er tijdens de voorrangsperiode voor broers, zussen en kinderen van personeel 1 broer en 1 zus ingeschreven.
- Samengeteld zijn er dus 12 van de 20 plaatsen ingenomen en blijven er 8 vrije plaatsen over.
Hoe worden de voorrangsplaatsen berekend?
- Het aantal voorbehouden plaatsen voor kinderen met voorrang wordt berekend op basis van de capaciteit van een klas, niet op basis van het aantal vrije plaatsen:
- 65% van de capaciteit voor voorrang Nederlandstalige ouder
- 20% van de capaciteit voor voorrang ondervertegenwoordigde groep
- Er wordt ook rekening gehouden met het profiel van de ‘zittende leerlingen’. Als zij ook tot een voorrangsgroep behoren, worden die leerlingen afgetrokken van het aantal voorrangsplaatsen.
- Sommige voorrangen kunnen gecombineerd worden. Hierdoor kan 1 leerling 2 voorbehouden plaatsen innemen. Daarom kan de som van de plaatsen per voorrangsgroep soms verschillen van het totaal aantal vrije plaatsen.
Meer informatie over de voorrang.
Terug naar het voorbeeld: van het totaal aantal plaatsen in het 2de leerjaar (20) zijn er dus:
- 13 plaatsen voorbehouden voor voorrang Nederlandstalige ouder
- 4 plaatsen voorbehouden voor voorrang niet-GOK (de ondervertegenwoordigde groep in deze school)
Er zijn al 12 plaatsen bezet door 'zittende leerlingen'. Van die 'zittende leerlingen' hebben:
- 4 leerlingen voorrang Nederlandstalige ouder
- 1 leerling voorrang niet-GOK
- 1 leerling voorrang Nederlandstalige ouder én voorrang niet-GOK: die telt dus mee voor beide voorrangsgroepen
- 6 leerlingen geen voorrang
Op basis van deze informatie kunnen we het aantal vrije plaatsen per voorrangsgroep berekenen:
- Voorrang Nederlandstalige ouder: 13 plaatsen voorzien - 5 zittende leerlingen met voorrang Nederlandstalige ouder = 8 vrije plaatsen
- Voorrang niet-GOK: 4 plaatsen voorzien - 2 zittende leerlingen met voorrang niet-GOK = 2 vrije plaatsen
Hoe worden de plaatsen verdeeld?
Bij de verdeling van de plaatsen, zal de computer rekening houden met de volgorde van de voorrangsgroepen:
- Eerst krijgen leerlingen met voorrang Nederlandstalige ouder een plaats.
- Zijn niet alle plaatsen voor voorrang Nederlands ingevuld? Dan krijgen de leerlingen met voorrang (niet-)GOK een plaats.
- Zijn er dan nog plaatsen over? Dan krijgen de resterende leerlingen een plaats op basis van schoolkeuze en afstand.
Meer informatie over hoe de plaatsen verdeeld worden.