Vragen na weigering
Is je kind geweigerd omdat er geen plaats was in de school (‘weigering op basis van capaciteit’)? Dan kun je contact opnemen met het LOP Brussel. Zij informeren je over de verschillende mogelijkheden.
Algemene vragen over het correct verloop van de toewijzing
Heb je vragen over de toewijzing van je kind? Ook dan kan je het LOP contacteren. Het LOP Brussel geeft je meer informatie bij het resultaat van de aanmelding van je kind.
Waarvoor kan ik terecht bij de Ombudsdienst Inschrijvingen?
Bij de Ombudsdienst Inschrijvingen kan je terecht met vragen over een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling in een specifieke school. Hierbij is de uitzonderlijke situatie alleen van toepassing op de leerling in kwestie in die school en is die inschrijving de enige mogelijkheid om de toegang tot onderwijs te garanderen.
Zijn er bij, voor of tijdens de toewijzing van je kind volgens jou technische fouten of zuiver materiële vergissingen gebeurd? Ook dan kan je contact opnemen met de Ombudsdienst Inschrijvingen. Vanaf het moment dat je een fout vaststelt, heb je 15 kalenderdagen om dit te melden.
Waarvoor kan ik terecht bij de Commissie Leerlingenrechten?
Bij de Commissie Leerlingenrechten kan je een klacht neerleggen. Opgelet! Een klacht is enkel relevant als een school je kind heeft geweigerd en daarna een ander kind heeft ingeschreven in dezelfde klas of in hetzelfde leerjaar.
Vanaf het moment dat je een weigeringsdocument krijgt, heb je 30 kalenderdagen de tijd om een klacht in te dienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Je moet je klacht schriftelijk indienen en ze ondertekenen.
Terug naar boven