Vragen na weigering
Is je kind geweigerd omdat er geen plaats was in de school (‘weigering op basis van capaciteit’)? Dan kun je contact opnemen met het LOP Brussel. Zij informeren je over de verschillende mogelijkheden.
Algemene vragen over het correct verloop van de toewijzing
Heb je vragen over de toewijzing van je kind? Ook dan kun je het LOP contacteren. Het LOP Brussel geeft je meer informatie bij het resultaat van de aanmelding van je kind.
Waarvoor kan ik terecht bij de Ombudsdienst Inschrijvingen?
Zijn er volgens jou technische fouten of zuiver materiële vergissingen gebeurd bij, voor of tijdens de toewijzing van je kind? Dan kun je contact opnemen met de Ombudsdienst Inschrijvingen. Vanaf het moment dat je een fout vaststelt, heb je 15 kalenderdagen om dit te melden.
Bij de Ombudsdienst Inschrijvingen kun je ook terecht met vragen over een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling in een specifieke school. Hierbij geldt:
- de uitzonderlijke situatie is alleen van toepassing op de leerling in kwestie in die specifieke school.
- de inschrijving in die school is de enige mogelijkheid om de toegang tot onderwijs te garanderen.
Waarvoor kan ik terecht bij de Commissie Leerlingenrechten?
Bij de Commissie Leerlingenrechten kun je een klacht neerleggen. Opgelet! Een klacht is enkel relevant als een school je kind heeft geweigerd en daarna een ander kind heeft ingeschreven in dezelfde klas of in hetzelfde leerjaar.
Vanaf het moment dat je een mogelijke fout vaststelt, heb je 30 kalenderdagen de tijd om een klacht in te dienen bij de Commissie Leerlingenrechten. Je moet je klacht schriftelijk indienen en ze ondertekenen.
Terug naar boven